Van kliekjeskookboek
tot Try Day Friday
De voedselverspillingschallenge binnen Aeres-scholengroep
De voedselverspillings- challenge binnen Aeres-scholengroep
‘Hoe mooi zou het zijn als een idee van een leerling, student of medewerker leidt tot duurzame gedragsverandering bij iedereen die door de gangen van onze scholen loopt?’ Met die gedachte startte Aeres-scholengroep, in samenwerking met de Natuur en Milieufederatie Flevoland, de voedselverspillingschallenge. Scholieren, studenten én medewerkers konden twee maanden lang allerlei oplossingen aandragen om verspilling van voedsel tegen te gaan binnen én buiten het onderwijs.
Voorbeeldfunctie
“Wist je dat wereldwijd het doel is gesteld om per persoon 50% minder voedsel te verspillen en zo bij te dragen aan een duurzamere samenleving?” vertelt Esmee Spoler, die mede de voedselverspillings-challenge heeft georganiseerd. “Als groene onderwijsinstelling hebben we een voorbeeldfunctie. Dus wat is er dan sterker dan hier op school, in onze eigen lokalen, kantines en gangen de eerste stap richting duurzaamheid te zetten?”
De challenge werd een feit en sloot perfect aan bij de Sustainable Development Goals (SDG’s), waar Aeres zich aan heeft verbonden. De SDG’s zijn ontwikkelingsdoelen die van de wereld in 2030 een betere plek willen maken door aandacht te vragen voor tal van thema’s zoals duurzame gemeenschappen, verantwoorde consumptie en klimaatacties.
Van kliekjeskookboek tot Try Day Friday
Maar liefst zeventien inzendingen vielen in de digitale ideeënbus. Vijf daarvan waren afkomstig van buitenlandse studenten, waardoor de challenge zelfs een internationaal tintje kreeg. De inzendingen waren van allerlei pluimage: van Kliekjes Kookboeken tot Try Day Friday. “Deze laatste inzending stelde voor om elke vrijdag in de kantine een duurzaam gerecht aan te bieden zoals iets met insecten of een veganistische schotel, met daaraan gekoppeld informatie over de duurzaamheid ervan. Mooi toch?” aldus Esmee.
In totaal waren er drie prijzen te vergeven: één voor het meest duurzame idee, één voor het meest innovatieve en één voor het meest toepasbare. De driekoppige jury – waar ook de Natuur en Milieufederatie Flevoland in zat – had er nog een hele kluif aan om de winnaars aan te wijzen. “Er zaten ook zulke goede ideeën bij,” lacht Esmee. “Er is veel out of the box gedacht. Zo is er in Almere geen kantine. Om toch de connectie met het onderwijs te houden, kozen ze daar voor een ‘kookboek voor studenten’ als inzending.”
“Als groene onderwijsinstelling hebben we een voorbeeldfunctie”
Van idee naar tekentafel
Een wormenhotel, koken met restjes en een bewustwordings-app over voedsel vielen uiteindelijk in de prijzen. De drie winnaars mochten tijdens de prijsuitreiking hun ideeën pitchen, via Teams wel te verstaan, want corona was tijdens de challenge nog steeds in ons midden. Behalve eer vielen hen ook nog leuke prijzen ten deel. Eén winnaar was een klas. “Zij mogen hun hart ophalen met een escaperoom. Die andere twee zijn met een spellenpakket naar huis gegaan,” vertelt Esmee. Hiermee houdt het niet op, want Aeres gaat ook kijken of de ideeën verder uitgewerkt kunnen worden.
Winnaar Koen Molenaar (21) over het wormenhotel:
“Een tijdje geleden liep ik stage in het buitenland. Daar zag ik voor het eerst een wormenhotel waarmee compost wordt gemaakt van groenafval. Toen ik later via een medestudent over de voedselverspillingschallenge hoorde, schoot dat hotel als eerste door mijn hoofd. Ik stond er totaal niet bij stil dat ik kon winnen, dus die waardering is erg leuk.
Een wormenhotel is eigenlijk heel simpel. Je hebt drie op elkaar gestapelde emmers nodig. De onderste is bedoeld om vocht op te vangen, in de tweede ‘wonen’ de wormen en in de derde en bovenste emmer gooi je voedselresten en koffieprut. De wormen doen de rest. Via gaten in de emmer kruipen ze naar het eten en verteren het. Wat achterblijft, is zeer voedzame en luchtige compost. Ideaal voor je moestuin.
Het idee is om dit wormenhotel als lespakket aan te bieden. Het past in ieder leslokaal en is gemakkelijk en goedkoop te maken. Bovendien ervaren kinderen direct hoe de natuur werkt. Ik doe zelf een docentenopleiding en mag meehelpen het lesmateriaal hiervoor te ontwikkelen. Ik vind het erg bijzonder dat over een tijdje mijn educatiemateriaal gebruikt gaat worden in het onderwijs.”